Sunday, October 7, 2007

Why?

Saya tahu, tak patut saya mengeluh. Tak patut saya bertanya, "Kenapa saya? Kenapa susah?"

Tapi saya terpaksa luahkan juga! Dah tak ada tempat lain lagi...

Nak buat benda baik pun susah ke?

Orang lain susah jugak? Susah macam mana? Saya tak tahu pun. Betul? Tak tipu? Kalau macam tu, ceritakan pada saya. Saya perlu tahu. Bagi saya harapan.
Saya perlu tahu kesusahan begini adalah biasa, normal.
Semua orang pun melaluinya.

It's not that simple.

I don't have anyone to talk to.

Except my boyfriend. But that's different.

I need another point of view.

An advice. Hope.

Kadang-kadang, saya rasa tidak adil. Everything else is going very fine with us. We hardly argue about anything, he is very understanding and very mature. He is financially stable and he comes from a good family. The most important thing is, he could guide me in life.

Kan dah cukup semua tu: Berharta, berketurunan baik, cantik, beragama, sihat tubuh badan, bertanggungjawab, berakhlak mulia, sekufu.

Orang lain yang banyak perangai, senang-senang pula dapat kahwin. Contohnya, yang kaki ganja, kaki penipu, yang nak kahwin lagi satu...Tapi kenapa kami ni pula yang banyak cabaran?

Tapi, kenapa mother and father masih tak bagi?

Faktor yang mother and father bagi tu irrelevant! And I think you said it just because you have to, because there is no other reason you could give to forbid me from marrying him, kan? Ada fakta yang salah, tapi kenapa mother and father tak mahu percaya benda yang betul? Kenapa tak mahu dengar penerangan kami? Kenapa tak mahu terima kebenaran?

Dari mana sebenarnya mother and father dengar cerita-cerita tipu pasal dia? Tak betul...Nak kami buktikan macam mana lagi?

I didn't ask to fall in love with him. But it happened. If I didn't meet him, I could stay single effortlessly, I wouldn't want to rush for a wedding. But I've met him. It's fated, I've met him.
My love for him is growing. Don't you know how it feels like when you just know that he is the right one for you? How you want so much for him to become a family, a partner, a husband, and a father to your children?

Father and mother ingat senang nak cari lelaki yang jaga solat? Puasa penuh? Tahu hukum-hakam? Merokok pun tidak!
Saya ni pun bukannya elok sangat. For me to have somebody like him who is willing to marry me, genuinely, is like, bulan jatuh ke riba.

He may not have a professional career, but he is good in what he is doing and he has a degree. Dia bukan budak bodoh.

Degree macam mana lagi yang mother and father would allow?

Sampai hati mother and father fitnah dia macam-macam. Although, things are not said directly to him, but the things I hear hurt me.

Everytime I try to tell good things about him, about his success, being abroad expanding his horizons, anything, mother and father always have negative remarks after that.

Paling sakit hati bila mother and father cakap dia ke luar negara mengedar dadah.
Atau ke luar negara untuk berdakwah, maka jika saya kahwini dia, saya akan ditinggalkan berbulan-bulan.
Atau sebab dia lari dari hutang.
Atau dia cuma ada sijil SPM saja.
Atau dia sudah pun beristeri lain.

Ape ni...Merepek betul!

Mother and father betul-betul mahu dia tunjuk sijil ijazah ke?
Kalau sudah beristeri lain, masakan dia bawa saya jumpa ibu bapanya, jumpa saudara maranya, jumpa rakan-rakannya.
Dan, orang yang sudah beristeri selalunya pandai mencairkan orang tua...Putar belit kata-kata...

And stop ridicule him everytime you meet him! He is a noble person and he treats me really good. Why can't you see that?

-Pasti ada hikmah-

No comments: