Saturday, March 28, 2020

Tonight, I recall 3 great advices I received when I was working.

1. This was about 10 years ago. I was a fresh graduate and naive. I was about doing something at work. To get my client prepared, I usually said something like this- Okay, Mr A, ready, one, two, three.

One day, my client told me, "Miss Ectopy, Miss Ectopy patutnya cakap- Bismilllahirahmanirrahim, bukannya 1, 2, 3.

I think since that day, I've tried to remember that. Start with Bismillah. Besar pahala dia.

2. I attended a course, not work related, but about wasiat, hibah, etc. It was good, because it is about something I am not very familiar with.

At the end of it, it was time for Q&A.

The question from the floor went like this-
Saya ada enam orang adik-beradik.
Kakak saya tidak berkahwin dan tidak mempunyai anak.
Sebelum dia meninggal akibat sakit kanser, beliau telah menyerahkan semua harta beliau kepada saya, dan menyuruh saya menggunakan harta tersebut untuk tujuan amal kebajikan seperti menderma.
Patutkah saya beritahu adik-beradik lain pasal hal ini, dan adakah patut saya memberi sikit harta itu kepada adik-beradik saya?

One of the speakers said-
Ya, berilah sikit kepada adik-beradik. Sebab, kalau beri pada adik-beradik pun dikira jariah. In fact, sebaik-baik sedeqah adalah kepada keluarga.

So wise.

3. A client told me he had knee pain. I said to him, "Sakit sangat ke pakcik? Biasalah orang tua, sakit-sakit. Pakcik pun dah tua, dah tak buat kerja berat."

"Tak adalah sakit sangat. Memang tak buat kerja berat. Tapi tak boleh solat dengan sempurna. Kita dah tua-tua, kalau boleh, solat tu biar sempurna. Jadi, beringatlah, masa sihat tu, kena solat yang sempurna. Nanti jadi macam pakcik."

Value your health, people.

No comments: